+45 60 13 13 03 support@netraket.dk

Hos NetRaket hjælper vi også vores kunder med at skrive de lovpligtige dokumenter, alle hjemmesider skal have, såsom handelsbetingelser, privatlivspolitik, cookie politik osv.

I dette indlæg giver vi et overblik over de ting, du skal huske at have med, når du skriver handelsbetingelser.

Vores indlæg kommer også med en stærk opfordring til at søge hjælp til udarbejdelse af handelsbetingelserne, eller at du som minimum får dit udkast gennemgået af nogen, der er har erfaring med at skrive dem.

Der er lige så mange måder at lave handelsbetingelser på, som der er mennesker.
Dette overblik, vi videregiver til dig i dette indlæg, er derfor kun et bud på, hvordan du på bedst muligvis kan skrive dine handelsbetingelser, så den overholder lovgivningen.

Hvornår skal du have handelsbetingelser på hjemmesiden?

Når du læser reglerne for handelsbetingelser, vil du støde ind i begreberne “e-handel”,  “nethandel” og “fjernhandel”. De dækker alle over det samme: nemlig at der handles med varer, uden at den primære handel foregår fysisk.

Lige så snart din hjemmeside fortæller om dine produkter eller services, og dermed bruges til at promovere en eller flere vare(r) med henblik på salg, så skal du have handelsbetingelser på din hjemmeside. Selv hvis du ikke kan købe en fysisk vare eller service, og der ikke er nogen betalingsløsning på siden, så skal handelsbetingelserne stadig være der.

Der kan være god markedføringsværdi i at have styr på sine handelsbetingelser på hjemmesiden. Ikke fordi dine handelsbetingelser skal være en salgstale, men fordi danske virksomheder, store som små, generelt foretrækker at handle virksomheder, der har styr på sagerne – og som derfor virker troværdige.

Hvor kommer alle reglerne fra?

Juraen, der skal følges, kommer fra flere forskellige steder. De primære regler, der skal overholdes for danske virksomheder, der sælger varer i Danmark, kommer fra:

Forbrugerombudsmandens retningslinjer:

Forbrugerombudsmanden har udarbejdet retningslinjer for, hvad der skal inkluderes i handelsbetingelserne for e-handelssider. Disse retningslinjer beskriver, hvad der skal oplyses om f.eks. priser, betalingsbetingelser, leveringsvilkår og reklamationsret.

Kilde: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/longreads/webshop-guide-nettjek/Webshop guide (Nettjek)

Lov om visse forbrugeraftaler:

Denne lov gælder for salg af varer og tjenesteydelser til private forbrugere og fastsætter krav til, hvad der skal inkluderes i handelsbetingelserne. Bl.a. skal handelsbetingelserne oplyse om betalingsbetingelser, leveringstider, returret og reklamationsret.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/eli/ft/200313L00220 Lov om visse forbrugeraftaler

Markedsføringsloven:

Denne lov fastsætter krav til, hvordan prisoplysninger skal angives, herunder priser på varer og tjenesteydelser, fragtgebyrer og eventuelle gebyrer forbundet med betaling.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/426 Markedføringsloven

Persondataforordningen (GDPR):

GDPR fastsætter krav til, hvordan personlige oplysninger skal behandles og beskyttes på hjemmesider. Det er vigtigt at inkludere oplysninger om, hvordan du behandler og beskytter kunders personoplysninger i dine handelsbetingelser.

Kilde: https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/lovgivning datatilsynet – persondataforordringen

E-handelsloven:

Denne lov gælder for alle e-handelsvirksomheder og fastsætter krav til, hvad der skal inkluderes i handelsbetingelserne. Loven kræver bl.a. oplysninger om sælgeren, priser, betalingsbetingelser, leveringsvilkår, reklamationsret og returret.

Kilde: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/alle-emner/anden-lovgivning/e-handelsloven/ E-handelsloven

Det er vigtigt at huske, at lovgivningen og reglerne kan ændre sig over tid, og det er derfor en god ide at holde sig opdateret og sørge for at justere dine handelsbetingelser, hvis der kommer ændringer i lovgivningen eller retningslinjer fra myndighederne.

Hvad skal der stå?

Som virksomhed, der driver e-handel, er det et krav at have tydelige og opdaterede handelsbetingelser på din hjemmeside.

Handelsbetingelserne kan hjælpe med at beskytte både dig og dine kunder og kan bidrage til at opbygge tillid og troværdighed omkring din virksomhed. 

Her er nogle af de vigtigste punkter, du i allerhøjeste grad skal overveje at inkludere i dine handelsbetingelser:

  1. Generelle vilkår:
    Definér, hvad der menes med “kunden”, “produktet” og andre relevante vilkår, samt præcisér, at dine handelsbetingelser gælder for alle ordrer, der placeres via din hjemmeside.
  2. Priser og betaling:
    Forklar, hvordan priserne på dine produkter er fastsat og oplys om eventuelle ekstra gebyrer, f.eks. for fragt eller moms. Beskriv også, hvordan betalingen foregår. Accepterer du kreditkort, PayPal eller gør du brug af andre betalingsmetoder?Husk, at varer skal sendes afsted, inden du må tage imod betalingen – hvis der er en periode mellem, at ordren afgives, og beløbet trækkes, kan du reservere beløbet, indtil det trækkes, men det skal du fortælle om her, så kunden også får kendskab til processen.
  3. Ordrebehandling:
    Forklar, hvordan du behandler ordrer. Her kan du komme ind på, hvor hurtigt du sender produkterne, og hvilken fragtmetode du bruger. Oplys også om eventuelle restriktioner på, hvor dine produkter kan sendes til, f.eks. på grund af toldregler eller andre begrænsninger.
  4. Returret og reklamation:
    Forklar, hvad dine kunders rettigheder er, hvis de ønsker at returnere et produkt eller klage over en defekt. Angiv også, hvor længe kunderne har reklamationsret, og hvordan de skal kontakte dig, hvis de ønsker at gøre brug af deres rettigheder.
  5. Ansvarsfraskrivelse:
    Gør det klart, at du ikke kan holdes ansvarlig for eventuelle skader eller tab, der opstår som følge af brugen af dine produkter.
  6. Fortrolighed og databeskyttelse:
    Forklar, hvordan du vil beskytte dine kunders personlige oplysninger og fortrolige data som f.eks. betalingsoplysninger. Der kan være mange eventualiteter at tage højde for her, da GDPR jo giver forbrugere retten til at blive glemt. Men du kan ikke nødvendigvis slette kundens oplysninger, så snart de har foretaget handelen – så hvilke konsekvenser har det, hvis de beder om at blive glemt? Oplys også, hvordan du vil bruge kundernes data, f.eks. til markedsføring eller til at forbedre din service.
  7. Tvister og jurisdiktion:
    Forklar, hvilken jurisdiktion der gælder, hvis der opstår en tvist mellem dig og en kunde, og hvilken instans der i så fald skal håndtere tvisten. Oplys også, hvordan kunderne kan klage, hvis de er utilfredse med din service.

Hvor skal handelsbetingelserne placeres?

I Danmark er det et krav for alle virksomheder, der driver e-handel, at de har tydelige og tilgængelige handelsbetingelser på deres hjemmeside.

Mange placerer et link til dem i sidefoden af deres hjemmeside, hvor det også efterhånden er blevet normalt for forbrugere at lede efter dem.

Men hvis de handler på din hjemmeside, skal du også bede dem markere, at de har læst og forstået reglerne, inden de betaler for deres ordre.

Kan jeg ikke bare lade være?

At have tydelige og opdaterede handelsbetingelser kan hjælpe med at beskytte både dig og dine kunder, og kan bidrage til at opbygge tillid og troværdighed omkring din virksomhed. Derfor er det ikke kun et krav, men også en god idé at have handelsbetingelser på din hjemmeside.

Hvis du ikke opfylder kravene til handelsbetingelser, kan det medføre juridiske og økonomiske konsekvenser, f.eks. bøder eller erstatningskrav fra kunder, der mener, at deres rettigheder ikke er blevet overholdt. Derfor er det vigtigt at sørge for at overholde lovgivningen og have klare og tydelige handelsbetingelser på din hjemmeside.

Hvad gør NetRaket?

NetRaket hjælper kunderne med alle aspekter af hjemmesiden, inklusive regler og lovpligtig dokumentation, som skal forefindes på hjemmesiden. Vi skriver dokumenterne for dem, der har Serviceplan hos os, og opdaterer dem løbende, når de relevante regler ændrer sig.

Når vi har skrevet dem, beder vi vores abonnenter om at tjekke, at de er korrekte, for det er i sidste ende den forretningsdrivende, der har ansvaret for retvisende dokumentation.