Design er en vigtig faktor, når det kommer til at kreere en professionel og brugervenlig hjemmeside, der tiltrækker de potentielle kunder, så de køber hos dig i stedet for konkurrenten.
Læs videre for at finde ud af, hvordan du kan forbedre din hjemmesides udseende og funktionalitet med disse nemme designtips.
1. Brug en letlæseligt font
Fonten, du vælger til din hjemmeside, kan have stor indflydelse på, hvor nemt det er for besøgende at læse din tekst. Vælg en font, der er letlæselig, og som passer til dit brands visuelle identitet.
Ønsker du at din hjemmeside skal have et mere feminint udtryk, kan du f.eks. vælge en font med lidt bogstaver, der ser lidt “blødere” ud. Du kan også overveje at gøre brug af en italic skrifttype til enkelte overskrifter m.m. En italic font må dog ikke misbruges, for så ser det ikke letlæseligt ud længere.
Brug også fonten på en konsistent måde på hele din hjemmeside.
2. Få dine besøgende til at handle
Call-to-actions (CTA) er de elementer på din hjemmeside, der opfordrer besøgende til at foretage en handling.
Af CTA’er inkluderes knapper som “Køb nu” eller “Tilmeld dig her”.
Sørg for, at dine CTA’er er synlige og lette at finde på din hjemmeside.
Giv dem evt. en farve, der skiller sig ud fra resten af dit design.
Vil du peppe dine CTA’er lidt op, så kan det være en god idé, at du konkret beskriver, hvad modtager får ud af at gøre det, du beder dem om. Får de en plads til et foredrag? Får de noget brugbar viden? Måske får de en e-bog?
Et eksempel på dette kunne være: “Download denne e-bog og kom et skridt foran dine konkurrenter”
I ovenstående eksempel bliver modtager klogere på noget, der gør, at de får en konkurrencefordel.
Hvem vil ikke have det?
3. Lav en simpel menu
Det skal være nemt at navigere på din hjemmeside.
Derfor er navigationen på din hjemmeside en af de vigtigste faktorer i at skabe en brugervenlig oplevelse.
Anvend en simpel og overskuelig menu-struktur, der gør det nemt for besøgende at finde rundt på din hjemmeside. Hvis dine besøgende skal klikke for meget rundt, så mister de hurtigt overblikket over, hvor de fandt de forskellige informationer, og så smutter de måske til konkurrenternes mere overskuelige sider.
Brug et konsistent og klart sprog i dine navigationselementer, så din potentielle kunde hurtigt kan se sig ud af, hvad han/hun mødes af, hvis hun åbner den enkelte underside.
4. Målgruppetilpas din hjemmeside
Design din hjemmeside med et klart formål i tankerne. Sæt dig i din målgruppes sted. Hvad har de af problemer, som dit produkt eller din service kan løse for dem?
Beskriv det.
Jo mere du kan vise, at du kan løse et af din målgruppes problemer, jo større chance er der for, at de køber dit produkt eller din service.
5. Overvej elementernes hierarki
Der er mange gode grunde til at overveje, hvilke budskaber du sætter øverst på din forside – og alle de andre sider for god ordens skyld.
Den vigtigste årsag er, at du skal fange modtagers interesse inden for de første 3-5 sekunder
– ellers er de hurtigt scrollet videre eller har måske endda allerede forladt siden.
Derfor skal dét, du vurderer, er det vigtigste budskab lige nu, komme frem som det allerførste.
Du kan også overveje at prioritere noget blikfang i form af enten en video eller et fedt billede. Her er det vigtigste, at dét, du vælger som blikfang, er noget, du mener repræsenterer dig og din virksomhed.
Flere gode råd
Kunne du godt bruge et godt råd eller to mere?
Vi har faktisk lavet en række blogindlæg, du måske kunne have interesse i at tage et kig på:
- Skab visuel sammenhæng på din hjemmeside med flotte billeder, farver og teksturer
- Fem yderligere tips til at forbedre din hjemmeside
- Designstrategi til den perfekte hjemmeside for din virksomhed
Hvad gør NetRaket?
Vi er hos NetRaket meget bevidste om, at et godt og overskueligt design er en vigtig faktor, når det kommer til at lave en professionel og brugervenlig hjemmeside.
Derfor hjælper vi vores kunder med at skrive tekster og opsætte deres hjemmeside.
Vi påtager os også med glæde rollen som fotograf.
På denne måde sørger vi for, at der er en rød tråd, så hjemmesidens enkelte dele passer sammen.
Vi interviewer dig, så du kan fortælle os lidt om din virksomhed. Sammen kan vi også spore os ind på, hvilken målgruppe dine tekster skal henvende dig til. Ud fra det kan vi designe din nye hjemmeside, så du forhåbentlig kan øge konverteringen på din hjemmeside.
Der er nemlig intet værre end et design, der hverken er designet ud fra brand eller målgruppe.