Lav kontrast på din hjemmeside kan ikke kun gøre det svært for besøgende at læse din tekst, men også resultere i, at Google rangerer din side lavere i søgeresultaterne.
Det vil vi helst ikke have, for det betyder, at færre mennesker vil kunne finde frem til din hjemmeside.
Læs videre for at finde ud af, hvordan du kan undgå at miste besøgende på grund af lav kontrast på din hjemmeside.
Hvad er lav kontrast?
Men hvad mener vi med lav kontrast, tænker du måske?
Kontrast betyder, at modsætninger fremhæver hinanden.
Når det kommer til hjemmesider, betyder kontrast for det første, at der skabes dynamik, hvilket er godt, så man ikke får lavet noget, der er monotont og kedeligt at kigge på.
Derudover bidrager det til at gøre din hjemmeside mere læsbar.
Vælg kontrastfulde farver
Derfor skal du vælg kontrastfulde farver på din hjemmeside, så din modtager nemt kan læse om din virksomhed og dine produkter.
Når du skal vælge kontrastfarver, så kan du tænke i komplementærfarver.
Vælger du to nuancer af lilla, så får du en lav kontrast. Vælger du derimod lilla og gul, så er der pludselig høj kontrast.
Klassikeren er derudover at bruge sort tekst på hvid baggrund, eller hvid tekst på en mørkere baggrund.
Du må gerne være modig med dine kontrast farver. Tag en chance og kreer noget spændende. Nogle gange kan noget anderledes være med til at stå frem fra mængden. Men pas på det ikke bliver en distraktion!
overvej skriftstørrelser
Det er også vigtigt at overveje hvilke skriftstørrelser, du anvender på din hjemmeside. Det er nemlig ikke ligegyldigt.
Skru op for overskrifternes størrelser, så de tiltrækker opmærksomhed, og sørg for, at resten af brødteksten er skrevet i en fornuftig størrelse, så din modtager ikke bliver træt i øjnene af at læse dine tekster.
Gå helst ikke under 14px i brødteksten.
Der er desuden mange, der designer deres hjemmesider efter, at deres modtager sidder foran en computer og googler dem frem.
Sådan forholder virkeligheden sig bare ikke.
Vi er ofte på farten – eller ligger og kigger på vores telefon i sofaen, mens elkedlen koger vand til en kop kaffe og Netflix automatisk fortsætter til næste afsnit.
Derfor SKAL din hjemmeside mobiltilpasses. Sørg derfor også for, at dine skriftstørrelser tilpasser sig den skærmstørrelse, din hjemmeside åbnes i.
Er din hjemmeside ikke brugervenlig på telefonen, så vender din potentielle kunde hurtigt tilbage til deres Netflix-serie og lukker din side igen.
Brug en skrifttype, der er nem at læse
Det er let at lade sig forføre til alverdens flotte skrifttyper – de er jo pæne at kigge på!
Men når du har læst mere end én sætning med denne flotte, feminine og krøllede skrifttype, så mærker du altså, at teksten hurtigt føles tung at læse.
Gør derfor hellere brug af en klar og letlæselig skrifttype. Undgå de fancy eller dekorative skrifttyper, der kan gøre teksten svær at læse.
Du kan f.eks. overveje følgende skrifttyper:
Arial
Calibri
Helvetica
Times New Roman
Verdana
– Eller nogle der ligner, hvis du ikke har adgang til lige præcis disse.
Undgå for meget baggrundsbillede
En anden vigtig pointe, vi gerne vil fremhæve her, er, at din hjemmeside helst gerne skal se luftig og let ud.
Sørg derfor for lidt mellemrum mellem dine sætninger, så dine potentielle kunder ikke mødes af kæmpe klodser af tekst. Det er nemlig en sikker måde at slukke din modtagers læselyst meget hurtigt.
Nogle mennesker kan derudover godt lide at have en masse billeder på deres hjemmesider. Det er også helt okay, men det skal gøres med omtanke.
Har du f.eks. en sektion, hvor der står noget tekst, og bagved ligger et baggrundsbillede. så kan din tekst blive sværere at læse, fordi kontrasten typisk forringes.
Hvis du ønsker et baggrundsbillede bag din tekst, så overvej at lægge et ensfarvet filter henover og mindske baggrundsbilledets egne kontraster, så din tekst ovenpå fremstår skarpere.
Den mest sikre løsning ville dog være at vælge ensfarvede baggrunde, så du er udover dette problem.
anvend kontrast-værktøjer
Synes du, at dét med kontraster, det er lidt svært, så er der en række online værktøjer, du kan gøre brug af til at teste kontrasten på din hjemmeside.
Som eksempel kan vi nævne Contrast Checker fra WebAIM, der kan teste kontrasten på din hjemmeside for dig og give dig resultatet, som du kan arbejde ud fra.
Derudover har Canva et godt farvehjul, der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilke farver der ser godt ud sammen.
Hvad gør NetRaket?
Det kan ofte betale sig at gå til professionelle, hvis man vil have det bedste resultat.
Hos NetRaket har vi styr på, hvilke farver der giver det mest dynamiske og mest brugervenlige design.
De fleste virksomheder har allerede valgt en eller to primære farver men søger vores hjælp for at få de sidste farver på plads.
Kontraster er et lille komma i det store design, vi ordner for vores kunder, der skal have en ny hjemmeside eller opdateret den gamle.
Udover at designe hjemmesider, så vedligeholder vi og sikkerhedsopdaterer løbende vores kunders hjemmesider efter behov. På den måde er vores kunders sider altid oppe, kørende og i bedste stand.
Du kan læse meget mere, om hvad vi kan gøre for dig, her.