Hvis du ikke har en hjemmeside, går du nemt glip af muligheder for at skaffe nye kunder og udvide din forretning.
Du kan have den bedste idé i verden og pitche den til en potentiel kunde, men hvis du ikke har en hjemmeside, kan det være en stor hindring ift. at få dem til at vælge dig som deres foretrukne leverandør.
I dette indlæg vil vi forklare, hvordan du kan skaffe kunder uden at have en hjemmeside, men også hvorfor det kan være en rigtig dårlig idé.
Bliv set og hørt
I dag er det nærmest en grundlæggende forudsætning for enhver virksomhed at have en hjemmeside. Hjemmesiden fungerer som en online brochure og et vindue til din forretning, som kan hjælpe dig med at tiltrække nye kunder og skabe et godt indtryk af din virksomhed.
Din hjemmeside er din mulighed for at blive fundet af nye kunder. Du kan sidestille det med at åbne en fysisk butik nede i gågaden. Der kommer ikke automatisk kunder ind af døren, men du har taget det største skridt imod at få kunder. Du har en dør de kan gå ind ad, så snart du har gjort det attraktivt nok.
Det personlige salg har også brug for hjemmesiden
Hvis du har oplevet at fortælle venner, bekendte, familie og din øvrige omgangskreds om din virksomhed, dine services eller produkter, og der stadig ikke kommer nogle kunder i din retning, så er det sandsynligvis, fordi du ikke har en hjemmeside.
Vi har før hørt om virksomheder, som alle har forklaret nære bekendtskaber om en service. der helt præcist møder den potentielle kundes behov. Virksomhederne har tilmed udleveret flyers og visitkort – måske endda sendt rødvin som firmagave – og alligevel bider de ikke på.
Næste gang virksomheden og kunden mødes kommer historien om, at den virksomhed kunden har valgt kan præcis det samme.
Virksomhederne har formået at åbne kundernes øjne for, at denne type services eksisterer, hvorefter kunderne undersøger det nærmere derhjemme.
Kunderne havde besøgt din hjemmeside, hvis de kunne – men den eksisterer ikke.
Din fine pitch kan de derfor ikke læse op på igen.
Konkurrentens hjemmeside eksisterer, og her kan kunden læse meget mere om, den service han/hun får. Din potentielle kunde – som måske ellers var tæt på klar til at handle med dig – glemte alt om dig, imens de browsede rundt på konkurrentens hjemmeside.
Det kræver en del at gøre så stort et indtryk, at det personlige salg vinder over det faktum, at du ikke har en hjemmeside, mens konkurrenten har.
Alternativer til en hjemmeside
Der findes selvfølgelig alternativer til en hjemmeside, og det ville være en forfærdelig omgang click-bait, hvis vi ikke fortalt om dem her.
Du kan generelt finde nye kunder på 3 forskellige måder:
Fysisk tilstedeværelse
Du kan finde steder eller events, hvor dine potentielle kunder deltager, eller du kan møde fysisk op hos dine potentielle kunder, omend det kun virker hos visse typer af kunder.
Det kræver planlægning og kan i øvrigt blive dyrt i form af transport og entre-billetter, men det kan være det hele værd, hvis du kan gøre et godt indtryk og tale med de rette mennesker.
Opsøgende salg
Du kan ringe til dine potentielle kunder eller dele flyers ud i postkasser. Begge dele kan være grænseoverskridende for nogle mennesker, imens det for andre føles ganske naturligt.
Der skal dog lyde et godt råd til dem, der vil i gang med at lave kold kanvas opkald: gør det sammen med nogen, der har prøvet det før de første par gange.
Hvis du ikke relativt hurtigt kan finde en måde at få det til at fungere på, så bør du nok se på andre muligheder.
Du kan hurtigt skade dit brand, hvis du bliver set som en pushy telefonsælger frem for en reel løsning på et problem.
Online tilstedeværelse
Du kan godt være tilstede online uden at have en hjemmeside.
Se bare på de dygtige influencere med tusindvis, hvis ikke millioner af følgere. De er hamrende dygtige, men de bruger også al deres tid på det. Så frem for at forsøge at blive influencer kan du bruge eksisterende influencers som ambassadører for dit produkt eller din service.
Du kan selvfølgelig også anvende sociale medier til at gøre opmærksom på dig selv, og her er det særligt vigtigt, at du anvender de platforme, som du forventer, at dine kunder anvender.
Du skal selvfølgelig ikke lade dig slå ud af, at du i starten ikke har ret mange følgere.
Det er helt okay.
Det tager tid at opbygge følgere samt opbygge et brand.
Det vigtigste er desuden, at du når ud til dem, der er reelt interesserede i din virksomhed og dit produkt.
Kombination af berøringsflader
Du kan vælge at oprette en virksomhedsside på Facebook og LinkedIn, poste videoer på YouTube og TikTok, ringe rundt til potentielle kunder og møde op til deres events. Mulighederne er mange, men de bindes oftest sammen af, at kunden kan træffe sin endelige beslutning på din hjemmeside. Din hjemmeside er den røde tråd, der binder de mange forskellige kanaler sammen.
Det interessante er, at din hjemmeside er den absolut nemmeste og billigste løsning – hvis du altså tilskriver din egen tid nogle former for værdi.
Hvad gør NetRaket?
Hos NetRaket bygger vi nye hjemmesider for virksomheder, uden at de skal gøre ret meget for det.
Når du kontakter os, så laver vi en aftale om en workshop, hvor vi bruger nogle timer sammen på at se på designs du kan lide, lære din branche og virksomhed at kende og tage billeder.
Så tager vi hjem og laver et design og skriver nogle tekster til dig. Indenfor 4 uger har du din hjemmeside online.
Når du synes, der skal tilføjes eller ændres noget, så kan du altid ringe eller skrive til os.
Vi skriver endda opslag til andre sociale medier for dig, hvis du ønsker mere online tilstedeværelse uden at bruge din egen tid på det.