At forbedre din WordPress-sides søgemaskineoptimering (SEO) kan virke som en kompliceret opgave, men der er nogle enkle ting, du kan gøre for at forbedre din synlighed og øge din trafik.
Læs med og få fem gode, nemme råd til at forbedre din rangering på Googles søgemaskine.
1. Brug relevante søgeord i dine titler og dine metabeskrivelser
Ved at gøre brug af relevante søgeord i dine titler og metabeskrivelser hjælper du Google til at forstå, hvad din hjemmeside handler om, og det gør det nemmere for Google at lede de rigtige kunder hen til din hjemmeside.
Hvor finder du så disse titler og metabeskrivelser?
Godt spørgsmål.
Du går først ind i din hjemmesides kontrolpanel.
Alt efter om du vil give sider eller indlæg titler og metabeskrivelser, så vælger du “pages”/”sider” eller “posts”/”indlæg”.
Herunder kan du vælge lynrediger-funktionen på dine indlæg og her kan du indstille disse.
2. Optimér dine billeder
Optimering af dine billeder ved at tilføje relevante alt-tags og beskrivelser kan hjælpe med at forbedre din synlighed og tiltrække mere trafik.
Alt-tags er en såkaldt “alternativ tekst”, der tillægges et billede. Holder du din mus henover et element på en hjemmeside, vil de fleste browsere vise det tilknyttede alt-tag.
Det er på denne måde, at Google aflæser, hvad dit billede viser. Alt-tags er også til gavn for svagtseende eller brugere, der er online på tekstbaserede browsere – og Google kan godt lide brugervenlighed, der er til gavn for alle.
Dit alt-tag bør ikke være mere end 125 tegn, og så skal du sørge for at holde det konkret og relevant. En lang og indviklet/upræcis beskrivelse, kan have en modsat effekt.
3. Anvend linkbuilding
Google kigger på de links, du har på din hjemmeside, når den bestemmer din hjemmesides troværdighed. En hjemmeside uden links er mindre troværdig, end en hjemmeside, der linker til andre relevante samarbejdspartnere eller kilder. Dog er alle links ikke gode, så sørg for at du linker til troværdige sider.
Eksterne links vidner om, at du deler din viden og er transparent ift. dine kilder og samarbejdspartnere. Endnu bedre er det, hvis dine samarbejdspartnere også har lyst til at linke til dig.
Interne links er gode, fordi de kan hjælpe med at forbedre brugeroplevelsen og navigationsmulighederne på din side, foruden at de også hjælper søgemaskinerne med at forstå indholdet på din side bedre.
OBS. du kan godt bruge for mange links, så overvej grundigt, hvornår du linker og hvad du linker.
4. Opdater dit indhold
Opdatering af dit indhold regelmæssigt kan hjælpe med at forbedre din synlighed og øge din trafik. Dette kan omfatte at tilføje nye oplysninger, opdatere eksisterende oplysninger og tilføje nye billeder eller videoer.
Det kan også være en fordel at sætte dig ind i, hvilke ord dine potentielle kunder bruger, når de søger på Google efter et produkt som dit. Disse ord kaldes keywords/nøgleord, og dem skal du tilføje til din hjemmeside, så Google kan vise dig på disse ord.
5. Optimér din sides hastighed
Er din hjemmeside langsom, så vurderer Google, at din hjemmeside ikke er brugervenlig.
Samtidig vil de få, der klikker ind på din side, hurtigt forlade den igen, fordi de ikke gider vente på, at den loader. Statistikken viser at op mod 50% af brugere forventer at en side er loaded indenfor 2 sekunder.
Gør derfor din side hurtigere ved at foretage en række tiltag:
Reducér størrelsen på billeder og videoer, brug en hurtigere hosting-platform og reducér antallet af plugins og scripts, der kører på din side, hvis du har mulighed for det. Mange installere et virvar af plugins uden at bruge dem.
Hvad gør NetRaket?
Hos NetRaket gør vi alle ovenstående ting for vores kunder på daglig basis.
Vi vedligeholder nemlig vores kunders hjemmesider, så de ikke skal bekymre sig om andet end deres forretninger. Det kan du læse meget mere om i vores Serviceplan.
Det kan være fristende at spare de penge og gøre tingene selv, men tid er penge, og den tid, du bruger på at blive god til WordPress, den kunne du have brugt på det, du er virkelig god til – gøre forretninger.
Overvej, om det ikke er mere gavnligt for dig, at du har en professionel til at hjælpe dig.
Ellers har vi kun tilbage at ønske dig held og lykke med at få din hjemmeside i tip top SEO-form.