Du har din egen virksomhed, og derfor har du naturligvis også din egen hjemmeside.
Du sidder og kigger i din indbakke og afventer næste e-mail fra en potentiel kunde.
Men der kommer ikke nogle. Hvor bliver kundehenvendelserne af?
Vi tager et kig på, hvad du kan gøre for at tjekke, om det er din kontaktformular, den er gal med.
Hvordan tjekker jeg, om min kontaktformular virker?
Måske forsøger nogen at få kontakt til dig, men kommer ikke igennem. I så fald ender henvendelserne ikke i din indbakke.
Mange opdager, at deres kontaktformular ikke virker, fordi en kunde henvender sig på anden vis, fordi de ikke har fået svar via kontaktformularen. For hver kunde som fortæller dig, at der er noget galt, kan du forvente, at der er en stak andre, der har forsøgt, men som nok er hoppet videre til dine konkurrenter i ren frustration over ikke at få svar.
Men hvorfor kommer kundehenvendelserne ikke igennem? Det kan have noget med opsætningen af din kontaktformular at gøre.
Først skal du gå ind på din hjemmeside og sende dig selv en e-mail gennem kontaktformularen.
Modtager du en mail, så kan du formode, at alt fungerer, som det skal. I så fald er det måske bare en stille periode i biksen.
Når vi siger måske, så er det fordi, at du ikke kan regne med, at bare fordi den virker denne gang, så virker din kontaktformular også næste gang.
WordPress har nemlig en indbygget standardfunktion til at sende e-mail. Desværre viser det sig igen og igen, at denne funktion er ustabil og pludselig kan holde op med at virke i flere timer.
Vi opfordrer dog stadig til, at du sender dig selv en mail gennem kontaktformularen en gang imellem, da det også fanger andre fejl, end dem vi dækker her. Det kan f.eks. være, hvis du modtager en tom mail, hvor du ikke kan se hvem eller hvad vedkommende har skrevet.
Modtager du slet ikke en mail, når du gør brug af kontaktformularen, så giver vi dig herunder en guide til, hvordan du fikser din kontaktformular, så du igen kan modtage beskeder fra dine potentielle kunder.
Guide til at fikse din kontaktformular
Der er faktisk hele tre forskellige ting, du kan gøre.
1) Din mail skal sættes op korrekt
Hertil kan vi anbefale det gratis plugin WP Mail SMTP. Det gør det nemt at opsætte, selv hvis du har mail på dit domæne gennem Google Workspace eller Microsoft Outlook.
Bruger du lige præcis Google- eller Microsofts mail, så er der nogle guides til at finde koder til opsætningen. De guides får du links til direkte inde i pluginnet.
Har du e-mail hos din hjemmeside-host, så har de typisk en guide til, hvordan du opsætter mail. Her skal du dog være opmærksom på, at der kan være forskel på, hvordan du opsætter din mail på din telefon, kontra hvordan du opsætter det på din hjemmeside.
Når du opsætter din mail, så sørg for, at du kun opsætter den såkaldte SMTP-server og ikke IMAP-serveren.
SMTP-serveren sørger for, at du kan sende mails, mens IMAP kan modtage dem. Men hosting udbyderne bruger som regel én server til menneske-mail og en anden til maskine-mail.
Bruger du Simply til at hoste, så hedder din SMTP-server eksempelvis websmtp.simply.com, hvor den bare hedder smtp.simply.com, når du opsætter den andre steder.
Læs mere her.
Hos one.com hedder den mailout.one.com, når du opsætter mail fra WordPress, men send.one.com, når du sætter menneske-mail op andre steder.
Læs mere her.
2) Gem dine e-mails i WordPress, inden du sender dem
Selv med et solidt plugin som WP Mail SMTP kan der ske godt ske fejl.
Derfor kan det være en god idé at gemme sine mails, inden du sender dem afsted.
Dette kan WP Mail SMTP gøre med den betalte version.
Du kan også vælge at installere det gratis plugin WP Mail Logging, som automatisk gemmer de mails, som WordPress sender ud på vegne af dig, så du altid kan gå ind og se en komplet liste over de mails, der er sendt og skulle være sendt ud. Du kan også genudsende mails, som ellers ville være gået tabt.
Denne funktion er særlig god at have, hvis du har kunder, der kan oprette sig som brugere på din side (f.eks. i en webshop). Her er det jo ikke længere kun dig selv, der skal modtage mails fra siden.
3) Tjek, at det virker med jævne mellemrum
WordPress’ plugins bliver jævnligt opdateret. Opdateringer medfører altid potentiale for fejl. Derfor er det en god idé at tjekke op på, at din kontaktformular virker med jævne mellemrum.
Det dummeste, du kan gøre, er at lade være med at opdatere, da det er langt farligere.
Sørg derfor også for, at dine plugins er opdateret, da en ny opdatering kan fjerne nogle af de fejl, der var i forgående opdatering.
Hvad gør NetRaket?
Først og fremmest følger vi selvfølgelig vores egne råd, men vi gør som altid også lidt ekstra.
Vi gemmer nemlig dine mails i din WordPress installation, inden vi sender dem afsted. Dine mails sendes afsted gennem en ordentlig e-mail opsætning, og vi tester jævnligt, at kontaktformularen fortsat virker, som den skal.
Derudover så kan vi et lille trick, hvor vi gemmer de e-mails, som kontaktformularen forsøger at sende. Vi opsamler al den tekst, der er blevet skrevet i de forskellige i kontaktformularen. Dvs. at vi, i de tilfælde du modtager en tom mail fra din kontaktformular, kan gå ind og genfinde det indhold, som du skulle have modtaget sammen med mailen.
Hvis denne service lyder som noget for dig, så gå ind og tjek vores serviceplan ud. Vi passer gerne din kontaktformular og din hjemmeside for dig.