+45 60 13 13 03 support@netraket.dk

Når du skal have en hjemmeside til din virksomhed, kan det være svært at vide, hvor du skal starte. En god hjemmeside skal ikke kun se flot ud, men skal også være brugervenlig og have den rette information til at tiltrække og fastholde dine kunder. I denne guide vil vi tage dig igennem vores proces til at designe den perfekte hjemmeside til din virksomhed.

Start med at brainstorme

Det er vigtigt at have en plan for, hvordan siden skal se ud før noget som helst andet.
Hvis du bare installerer WordPress og begynder at skrive nogle tekster i det – måske fylder lidt billeder og tegninger ind, så ender du også med en side, som afspejler det. Så lad os få sat rammerne for det endelige resultat og undgå alt for meget spildtid. Når det så er sagt, så er en hjemmeside en “levende” ting, som skal opdateres lidt ind imellem. Dels fordi design tendenser ændrer sig, så det hurtigt bliver synligt, om designeren har designet en hjemmeside før, og om siden i øvrigt er mere eller mindre end fem år gammel. Derudover er der visse ting, som man stirrer sig blind på, når man bygger en hjemmeside, hvorfor der vil være synlige fejl på hjemmesiden. Derfor er det altid en god ide at få lavet noget, man er tilfreds med og så udgive det – derefter genbesøges det jævnligt, så man med friske øjne kan se, om noget kunne være bedre.

Hjemmesidens komponenter

For at finde ud af hvordan siden skal se ud, skal vi lige have defineret, hvad en hjemmeside består af. Den består generelt af tekst, billeder og farver. I denne fase skal der træffes nogle overordnede beslutninger. Skal der være meget eller lidt tekst på min hjemmeside? Skal der være mange eller få undersider? Skal vi bruge billeder eller vektor-grafik som vores primære illustrationer? Hvilke farver giver mening i min branche? Det er nogle af de spørgsmål, du bør gøre dig allerede inden siden oprettes.

Se på konkurrenterne

Kig dig omkring på konkurrenternes sider. Hvad kan du lide, og hvad kan du ikke lide ved deres hjemmesider? Hav hele tiden for øje, at din side både skal fange tonen i branchen og din personlige stil, så ved at kigge på konkurrenterne og vælge ting til og fra, kan du hurtigere spore dig ind på, hvad der fungerer for dig. Her skal du igen se på farverne, skrifttyperne, ikonerne og de generelle stilistiske valg. Når du ser det igennem, skal du dog altid huske at overveje, hvad dine drømmekunder er på udkig efter.

Hvad vil kunderne se?

Selv om du kan finde meget inspiration hos konkurrenterne og tilføje meget med personlighed, så er det vigtigt, at du overvejer, hvem dine kunder er og møder deres forventninger når de kommer ind på din side. Mange falder i en fælde, hvor de viser billeder af deres biler, bygninger eller flag, men siden skal jo gerne vise det, som kunderne leder efter. Kan du vise en tilfreds kunde, så gør det – men i mange servicefag er det svært. I disse tilfælde kan du vise udførslen af arbejdet. En tømrer kan eksempelvis vise et billede, hvor de er halvvejs med at lægge et tag, og en tandlæge kan enten vise, at de arbejder på tænderne, eller at de præsenterer noget på en tandmodel.

Kæd det hele sammen

Nu hvor du har en idé om, hvordan din side skal sættes sammen, kan du begynde at sætte den op med placeringer af grafik, tekster og billeder, og det er vigtigt at have en rød tråd mellem disse ting.

Hvad gør NetRaket?

Hos NetRaket har vi en fast workshop, som vi holder med vores kunder, der skal have en ny hjemmeside. Her gennemgår vi flere af de ting, du har læst om her. Vi har styr på, hvad en hjemmeside skal indeholde, og sørger for at høre om din branche og din virksomhed, blive klogere på hvad du kan lide og ikke kan lide, når det kommer til formuleringer og design – og så har vi altid kameraet med, så vi kan tage nogle flotte billeder til hjemmesiden.

Hvis du er interesseret i at høre mere, så kontakt os. Vi giver gerne et tip eller to – eller et uforpligtende tilbud. Vi tager dig igennem hele designprocessen og sikrer, at din hjemmeside er SEO-optimeret og har en god brugeroplevelse. Vi tager os af alle detaljerne, så du kan fokusere på at drive din virksomhed.