For langt de fleste, der finder denne side, er svaret nej.
Du skal ikke have en blog.
Selv tak – vi ses!
Hvorfor ikke?
Fordi det er et tidskrævende hverv, som langt de fleste dropper igen indenfor 6-12 måneder, og siger, det er fordi, det ikke gav dem den trafik på hjemmesiden, som de havde håbet.
I virkeligheden er årsagen nok mere, at de ikke brænder for at blogge.
Hvis jeg har en frisørsalon, så skal jeg fokusere på at drive en god frisørsalon – ikke på at skrive lange blog-posts.
I denne blogpost vil vi hjælpe dig med at beslutte om en blog, er den rigtige løsning for din virksomhed.
En blog kan være en fantastisk måde at tiltrække nye kunder, øge din synlighed online og opbygge et stærkt brand. Men det kræver også tid og ressourcer at drive en blog, og det er ikke altid den bedste løsning for alle virksomheder.
Her er nogle overvejelser, du bør tage med i dine beslutninger om at have en blog.
Hvad er formålet med din blog?
Det første, du bør overveje, er, hvad du vil opnå med din blog.
Er det:
- at tiltrække nye kunder
- øge din synlighed online?
- opbygge dit brand?
- etablere dig som en autoritet inden for et bestemt felt?
En blog kan hjælpe med alle disse ting, men det er vigtigt at have en klar idé om formålet, før du starter.
Hvis den er ment som et markedsføringsværktøj, så skal du gennemtænke kunderejsen.
Hvorfor besøger folk din blog?
Og kunne nogen af dem finde på at tage springet fra din blok til at købe din service?
Vores guides, som du læser i lige nu, eksisterer eksempelvis med et eneste formål: at komme i gang med at hjælpe små virksomheder med deres hjemmesider og bevise overfor dem, at vi kan hjælpe dem med alle typer hjemmesiderelaterede problemer.
Så når de på et tidspunkt indser, at deres forretning ville være mere lukrativ, hvis nogle andre stod for hjemmesiden frem for, at de selv sætter sig ind i alting, så er der forhåbentlig nogen af dem, der vælger os til det.
Har du tid og ressourcer til at drive en blog?
En blog kræver tid og ressourcer for at være succesfuld.
Du skal producere regelmæssige og engagerende indlæg og muligvis besvare kommentarer samt interagere med dine læsere.
Her anbefaler vi dog, at du igen overvejer, om din blog har brug for en kommentar sektion.
Det har den ofte ikke – og hvis du har en kommentar-sektion, som ingen bruger, så giver du de besøgende et indtryk af, at din blog har slået fejl.
Samtidig er det også muligt, at dit indhold ikke rigtig lægger op til kommentarer.
Vores guides er her eksempelvis for at vise, hvordan man udfører helt specifikke ting, som folk ofte har brug for – men ikke for at føre en samtale. Det har vi telefon og e-mail til.
Men selv hvis du ikke skal have en kommentar-sektion, skal du stadig overveje, om du har tid og ressourcer til at drive en blog. Det er tidskrævende og kræver engagement. Hvis du ikke kan give dine læsere værdi med hvert eneste indlæg, så er det ofte smartere at lade være.
Det skal helst være noget, du gør, fordi du synes, det er fedt – ikke som endnu en sur forpligtelse.
Du kan selvfølgelig uddelegere opgaven, men det kan også være en stor udfordring.
Når du har forklaret præcis, hvad der skal stå i næste indlæg, har du så i virkeligheden skrevet hele indlægget? Sparring kan være fantastisk – både med mennesker og systemer som Chat GPT, fordi det kan hjælp dig til at se, om du har glemt et punkt i et indlæg, eller om en manglende detalje gør indlægget ulæseligt.
Men i sidste ende skal din personlige blogs indhold gerne komme fra dig selv.
Kan du skabe kvalitetsindhold?
Kvalitetsindhold er nøglen til en succesfuld og værdiskabende blog.
Du skal kunne skabe indhold, der er relevant, interessant og engagerende for dine læsere.
Hvis du ikke er i stand til at skabe kvalitetsindhold, vil din blog ikke blive en succes.
Sagt med andre ord: du må ikke holde igen!
Hvis du er bange for at blive unødvendig, fordi folk selv kan gøre dét, du gør for dem, når de har læst din blog, så skal du nok ikke skrive en blog. Der er tonsvis af bloggere, som deler ud af guldkornene hver eneste dag, så hvis du vil konkurrere med dem, så må du altså give alt hvad du har.
Og lad os nu være ærlige – alt, hvad der er værd at vide, kan jo nok findes et sted på nettet allerede.
Det er også vigtigt at overveje, om din målgruppe overhovedet vil være interesseret i at læse en blog – og i særdeleshed den blog du har tænkt dig at skrive.
Hvis din virksomhed er målrettet en niche, hvor folk ikke typisk læser blogs, kan det være en dårlig investering af din tid og dine ressourcer.
Hvad gør NetRaket?
NetRaket hjælper dig gerne med din blog. Vi kan sætte den op for dig, læse korrektur på den, skrive tekster til deling af den på sociale medier og endda skrive blogindlæg for dig, hvis du pludselig er presset på tiden. Timerne til selvvalgt service i din Serviceplan kan sagtens bruges til at lade vores copywritere kreere indhold for dig. Men det er vigtigt, at din blog kommer fra dig, din virksomhed, dit hjerte, din stemme – vi er derfor kun din pen.